Curio steenspil Talk

Op 15 november 2023 hebben wij weer Curio steenspil Talk uitgezonden. Een interactieve webinar voor ouders en nieuwe leerlingen. Tijdens deze talkshow kwamen verschillende docenten aan het woord. En kon je kennis maken met het onderwijs van Curio steenspil: de begeleiding, onze leerroutes, maatwerk onderwijs en meer.

 

Kijk terug

Heb je de aflevering gemist of wil je nog een keer terugkijken? Hiernaast vind je de aflevering van Curio steenspil Talk van 15 november 2023. 


Vragen stellen via chat

Tijdens Curio steenspil Talk is het mogelijk om vragen te stellen via de live chat. De vragen van vorig jaar hebben we hieronder bij de meest gestelde vragen toegevoegd. 

 

Meest gestelde vragen

Binnen de school zijn er verschillende mogelijkheden van begeleiding mogelijk. Mocht er bijzondere begeleiding nodig zijn dan is het verstandig voor de inschrijving al een afspraak te maken. We kunnen dan samen kijken wat er nodig is en wat er mogelijk is binnen onze school. Niet iedere leerling heeft baat bij eenzelfde aanpak, vandaar dat we per leerling kijken wat nodig is en wat wij daarin kunnen betekenen.

Naast de algemeen vormende vakken (zoals bijvoorbeeld Nederlands en Engels) krijg je Natuur-scheikunde en maak je kennis met allerlei vormen van techniek dit te maken hebben met elektronica, lassen, installatietechniek, voertuigentechniek enz.

Naast de algemeen vormende vakken (zoals bijvoorbeeld Nederlands en Engels) krijg je algemene economie en maak je kennis met allerlei vakken die te maken hebben met economie en ondernemen. Denk daarbij aan etaleren, het voeren van verkoopgesprekken, een stukje administratie en boekhouding enz.

Wij leiden je vooral toe naar een vervolgopleiding richting het mbo. Dit betekent dat we naast de theorievakken we een gericht praktijkvak aanbieden. Bij een school voor mavo-havo-vwo zie je vaak een gerichtheid op doorstoom naar de havo met meer theoretische vakken. Ons advies is om vooral goed te kijken naar de verschillende scholen en de informatie op de betreffende school op te halen. Uiteindelijk halen beide leerlingen een mavodiploma, maar is de weg ernaar toe anders. Bij ons op een meer praktische manier van werken, op een MHV- school een meer theoretische manier van werken.

Naast de algemeen vormende vakken (zoals bijvoorbeeld Nederlands en Engels) krijg je biologie  en maak je kennis met allerlei vakken die te maken hebben met zorg en welzijn. Denk daarbij aan verzorging van ouderen, kinderzorg, maar ook onderdelen van uiterlijke verzorging. We laten je breed kennis maken met alles in de sector zorg en welzijn om daarna op het mbo een gerichte keuze voor een vakopleiding te maken.

De leerlingen kiezen bij ons het profiel Dienstverlening & Producten (D&P) of Groen. Binnen D&P kan dit richting de Economie, Techniek, Zorg & Welzijn en Sport & Veiligheid. In totaal bieden wij 12 unieke leerroutes aan waar de leerling uit kan kiezen.

Een onderdeel van het profiel groen is inderdaad dierenverzorging. Deze is vormgegeven in de Eco-business & Wildlife.

ICT valt niet specifiek onder een profiel. De leerlingen krijgen in de onderbouw wel informatiekunde. Daarnaast worden in de onderdelen van D en P wel ICT vaardigheden gevraagd en aangeleerd. Een echte ICT route bestaat niet binnen het vmbo. 

Als er eenmaal in de bovenbouw een profiel is gekozen, is het halverwege een jaar niet meer mogelijk om te wisselen. Omdat je dan veel toetsen opnieuw zou moeten doen en je al veel praktijk gemist hebt.

Je kiest één leerroute. Dus je kiest bijvoorbeeld de leerroute Sport en Veiligheid of een leerroute van Techniek. Je kunt twee leerroutes niet combineren.

Wel krijgt iedere leerling die het profiel D&P krijgt een stukje techniek bij het D&P onderdeel ‘’een product maken of verbeteren’’. Leerlingen leren hier 2D en 3D tekening maken, werken met gereedschap, verbindingen maken enz.

Nee, wij bieden geen Spaans aan.

De paardenklas is er helaas niet meer.

Robotica is geen apart vak. Maar er wordt wel aandacht aan besteed bij het vak  techniek in de onderbouw. En in de bovenbouw maakt het onderdeel uit van mechatronica. Denk bijvoorbeeld aan domotica.

Leerlingen kunnen een aantal theorievakken op een hoger niveau doen. Leerlingen die meer moeite hebben met een vak krijgen meer herhaling bij de leerstof om zo alles goed te leren. Je kunt een vak niet op een lager niveau doen.

Door de resultaten goed bij te houden, zien we goed waar een leerling goed in is. Als een leerling bijvoorbeeld goed is in Engels, dan komt dit al uit de niveautoets aan het begin van leerjaar 1. Dan kan de leerling op zijn eigen niveau verder gaan met Engels.

Leerlingen met een vastgestelde leer- of gedragsstoornis hebben meestal recht op bepaalde hulpmiddelen. Deze hulpmiddelen zijn vermeld in het onderzoeksverslag. Deze zullen wij met ouder en leerling afstemmen.

Remedial teaching is extra uitleg en hulp aan kinderen die leermoeilijkheden of andere problemen (zoals faalangst) hebben. Wij hebben een RT’er op school. Deze RT’er wordt ingezet wanneer leerlinge moeite hebben met een bepaald vak. Dit loopt altijd via de ondersteuningscoördinator die overleg heeft met de mentor en de leerjaarcoördinator.

Zie vraag over dyscalculie, die kunnen samengevoegd worden. Het is lastig om antwoord te geven zonder een onderzoek te zien. Het onderzoek is leidend.

Dat varieert van 16 tot 18 voor de Basis-klassen. Voor Kader en Gemengd-Theoretische is dat van 20 tot 26 leerlingen.

Wij werken met laptops op school. Deze kunnen zelf aangeschaft worden of via The Rentcompany waar wij mee samenwerken. Hierdoor is het mogelijk om een laptop in termijnen af te betalen en sluit je een servicecontract af.

De leerlingen die van de basisschool komen starten altijd in leerjaar 1.

De klassamenstelling verschilt ieder jaar, afhankelijk van de aanmeldingen. We hebben nu aparte BB / KB en GT klassen. Maar we hebben ook Basis/Kader en Kader/GT klassen.

De leerlingen zitten bij de PPO lessen wel met Basis, Kader en GT door elkaar.

De lessen duren 50 minuten.

Het kan wel eens voorkomen dat er een tussenuur is. Dit heeft niet onze voorkeur, daarom proberen we altijd een invaldocent te regelen wanneer een docent uitvalt.

Wij hebben huiswerkklassen. De aanmelding hiervoor gaat via school. Als we ziendat een leerling moeite heeft met het maken van huiswerk, kan ervoor gekozen worden om de huiswerkklas in te zetten. Dit kan alleen na contact en akkoord van ouders.

Nee, de leerlingen die van het speciaal basisonderwijs komen, volgen hetzelfde programma als leerlingen die vanuit het regulier basisonderwijs komen.

Het belangrijkste is dat een leerling zich prettig voelt als hij of zij bij ons door de school loopt. Wij kunnen de keuze niet maken voor een leerling, dus kom vooral kijken om te zien of jij je prettig voelt bij ons op school!

Hierbij is het verstandig om te kijken naar de voorkeursmanier van leren. Ben je en praktisch ingestelde leerling dan kan het juist passend zijn om op onze school onderwijs te volgen. Daarbij is dan wel het maximaal te behalen diploma het TL (theoretische leerweg) diploma met een toevoeging van een praktisch ingericht vak. Ben je meer een leerling met een voorkeur voor een theoretische manier van leren dan is het verstandig om te kijken wat dan het meest passend is. We gaan hier graag met je over in gesprek om te kijken wat het beste bij je past.

Als leerlingen in leerjaar 4 kiezen om voor het havo-examen te gaan krijgen ze een extra uur Engels met alle havoleerlingen die Engels op een hoger niveau af willen sluiten. Natuurlijk vraagt het extra inspanning van de leerlingen zelf, maar we willen ze ook goed begeleiden om het diploma Engels te behalen. Dus ze volgen de reguliere Engels lessen van hun eigen klas en hebben daarboven op een uur extra Engels met de leerlingen die het op havoniveau gaan afsluiten.

Op dit moment bieden we alleen Engels op een hogere niveau aan.

Dit zit in het techniekprogramma.

Elektra als vak zit in het techniekprogramma.